Yazar: Efe Elmas
Japon İmparatoru Meiji, geleneksel Japon tarzında 100 bine yakın şiir yazarak ince ruhluluğunu göstermiş. Kayıtlarda II. Abdülhamid ile mektuplaşması ve İslamiyet ile ilgili detaylı bilgiler istemesi,acaba Japonya İslamiyet’in eşiğinden mi döndü diye de düşündürüyor. Diğer yandan Reiki'nin 5 prensibinde, UsuiSensei’in, Meiji İmparatoru’nun şiirlerini okutturarak, öğrencilerin önce onları anlamasını istemiş.

Reiki, Usui Sensei’in 20. Yuzyılın başlarında bir satori (aydınlanma) deneyimi ile yeniden keşfettiği ve sistematikleştirdiği bir evrensel enerji sistemidir. Daha önceden de bahsettiğim gibi Reiki, tamamlayıcı terapinin yanında “kişisel mükemmelleşme yolu” olarak anılabilir. [Bkz. İndigoDergisi (Temmuz 2009) Reiki Ne ki? ve İndigo Dergisi (Kasım 2009) Aşama Aşama Reiki]. Çünkü Reiki de amaç, bazı erdemleri öğrenip, evrensel bilincimizin farkına varmak ve beraberinde ruhsal arınmadır. Usui Reiki sisteminde de aşamalı eğitim vardır ve aynı bir ezoterik inisiyasyon sürecini andırmaktadır. Bu süreçte, birinci seviye Reiki’nin temel seviyesidir. Bazı erdemleri öğrenme ve maneviyata adım atma aşamasıdır.

5 prensibe her Reiki master/teacher önem verir. İlk anlatılan şeylerden biridir. Ama burada Usui sensei’in, Meiji İmparatoru’nun şiirlerini okutturarak, öğrencilerin önce onları anlamasını istediğini kestirebiliyoruz. Hatta bu, 5 prensipten de önce gelmektedir. O zaman neden o kitapta bu bölümün var olduğunu anladım ve o bölümü açıp şiirleri okumaya başladım.
Meiji İmparatoru Kimdir?
İmparator Meiji’nin gerçek adı Mutsuhit’dur. 3 Kasım 1852 yılında doğan, 30 Temmuz 1912’de hayata gözlerini yuman Meiji, 1867-1912 yılları arasında Japonya’da imparatorluk yapmıştır. Japonya’nın çağdaşlaşmasında çok büyük katkısı olmuştur. Çok ilginçtir ki, Meiji Devrine aynı zaman da “Aydınlanmış Dönemin Yönetimi” de denir. Yönetim sürecinde, Japonya’nın batılılaşmasını ve dünya da güçlü bir statüye yükselmesini sağlayan reformlar yapmıştır. Batılılaşma için 5 maddelik ant yayınlanmış (1868), 265 yıllık feodal toprak sistemini kaldırmış (1871), yeni bir okul sistemi kurmuş (1872), hükümette kabine sistemini benimsemiş (1885), Meiji Anayasası’nın yürürlülüğe sokmuş (1889) ve parlamento oluşturmuştur (1890). Bu süreçte Meiji için modern Japonya’nın kurucusu demek pek te yanlış olmayacaktır.

İşin bir başka boyutu ise, İmparator Meiji’nin kayıtlarda 2. Abdülhamid Han ile mektuplaşması ve İslamiyet ile ilgili detaylı bilgiler istemesidir. Oktan Keleş’in araştırması acaba Japonya İslamiyet’in eşiğinden mi döndü, diye de düşündürüyor.
Başarılı bir imparator olmanın yanı sıra Japon kültürünü korumuş ve geleneksel Japon tarzında 100 bine yakın şiir yazarak ince ruhluluğunu göstermiştir. Japonya’nın ruhsal birikimiyle, batının teknolojisini orta noktada birleştirmeyi başarmıştır.
Benim burada asıl bahsetmek istediğim şiirlerin inceliği ve neden Usui Sensei’in bunları önerdiği.
İmparator Meiji’nin Şiirleri
Usui Sensei’in yetenekli ve çalışkan bir öğrencilik dönemi geçirdiği anıt mezarında yazmaktadır. Amerika’ya, Avrupa’ya ve Çin’e eğitim için seyahat ettiğinden bahsedilir. Mikao Usui 1865 doğumludur ve doğumuyla seyahatleri göz önüne alınırsa, İmparator Meiji’nin yurtdışına eğitim için gönderdiği öğrencilerden biri olduğunu varsayabiliriz. Haliyle Mikao Usui’nin yaşadığı dönem İmparator Meiji’nin dönemine denk gelmiştir. Tabiri caizse Japonya Aydınlık çağını ve reform çağını yaşarken, Usui Sensei’de bundan nasibini almıştır. Bu yüzden dolayı Mikao Usui’nin, Meiji’nin şiirleriyle bu kadar yakından ilgilenmesini, şiirlerin içeriklerinin derin olmasının yanı sıra, bu sebebe de bağlayabiliriz.

Tabi ki bu sebep dışında Meiji’nin şiirleri derin anlamlar taşımaktadır. Yazdığı şiirler sadece o dönemi değil hayatın gerçeklerini içermektedir. Bu noktada yakaladığı küçük farkındalıklar çok önemlidir. Hayata dair bu küçük ayrıntılar, hayatın ana kurallarını vermektedir. Bu yüzden en az 5 prensip gibi Reiki’de Meiji İmparatoru’nun şiirleri de önemlidir diye düşünüyorum.
Tüm yönleriyle Reiki isimli kitapta şiirlerden şöyle bahsedilmiştir;
“Meiji İmparatoru’nun “Gyosei” denilen 125 şiiri “waka” formunda yazılmıştır. Waka, ilk mısrada beş heceden, ikincide yedi heceden, üçüncüde beş, dördüncüde yedi ve beşinci mısrada yine yedi heceden oluşmuştur. Dr. Usui bunları, öğrencilerinin dikkatini gerekli olan noktaya odaklamak amacıyla kullanırdı. “

Ben burada birkaç şiirini paylaşıp, anlayabildiklerimi aktaracağım. Ama 125 önemli şiirini de okumak isteyen Walter Lübeck, Frank Arjava Petter ve William Lee Rand’ın ortaklaşa yazdıkları Tüm Yönleriyle Reiki isimli kitabı edinebilirler.
İçtenlikBu dünyadaİnsan kalbinin içtenliğiÖfkeli bir Tanrıyı bileAğlatabilir.
Meiji bu şiirinde, içtenliğin önemini çok basit ve güzel bir dille anlatmıştır. Bir insanın içten ve samimi olması onun tüm eksilerini kapatabilmektedir. Çünkü yapaycılık kişinin kendi gerçekliğini reddedip, başka bir gerçeklik yaratması ve o yarattığı gerçekliğe inanarak yaşaması demektir. Haliyle bu da kişinin yükselişindeki en büyük engellerden biridir. Ne olursa olsun bir şeyleri değiştirmek için öncelikle kendi gerçeğimizi keşfetmek zorundayızdır. Bu gerçeği keşfettiğimizde bunun değiştirilebilir ya da değiştirilemez olduğunu fark edebiliriz. Eğer değiştirilemeyecek bir gerçekliğimiz ise; bu, kalbimizin kötü olmadığının, iyi niyetli olduğumuzun ama yaptıklarımızın elimizde olmadığının göstergesidir. Bu noktada bahane üretmek en büyük yanlışlardan biridir.

ŞelaleNehrin ortasında ki kayaŞelalenin sesini öyle arttırıyor ki,Ne akan suyun,Ne de başka şeyin sesini,Duyabiliyorsun…
Bu şiir kendi benliğimizi nasıl dogmalarla kısıtladığımızı ve bu kalıplar içine sıkışarak daha ötesini göremeyecek hale geldiğimizi çok iyi anlatıyor. Bazen tüm kalıplarımızdan, bahanelerimizden kendi çağırışlarımızdan kurtulup, doğanın ve içimizdeki o asıl benliğimizin sesine kulak vermeliyiz.
AkılRüzgâr ve denizinSakin olduğu bir gündeGeminin kaptanıHer zamankindenDaha çok dikkat eder.

(Genel)Geniş bir yola gelsen bileDikkatli olmalsınDünyaTökezletecek engellerle dolu.
Hayatta sürekli karşımıza engeller ve zorluklar çıkar. Bunlar bizi daha mükemmel hale getirmek içindir. Bazen şiirde de anlatıldığı gibi geniş bir yola geliriz. Yani ferah bir dönemdeyizdir, önümüz açıktır, istikamet bellidir, bolluk ve bereket bizim yanımızdadır. Ama bu şekilde olması bile o yolda engel ya da zorluk olmayacağı anlamına gelmez. Hayatta sınanmadan geçirdiğimiz süreç yoktur. Bu yüzden dikkati elden bırakmak tehlikelidir.

YolEğerdoğru yolda isenBu dünyanınHiçbir tehlikesiSeni etkilemez
Tutturduğumuz yol, yapacağımız yanlışları ve beraberinde başımıza gelecek tehlikeleri belirler. Eğer doğru bir yolda isek tabi ki engeller çıkacaktır ama bu engeller daha mükemmel hale gelmemiz için olacaktır. Bu süreçte başımıza tehlike gelmeyecek, öğrendiğimizi öğreneceğizdir. Eğer yol doğru değilse o zaman başımıza tehlikeler, zorluklar çıkabilir. Bunları da yaratan yine bizizdir.

Şiirler bakış açısına göre farklı yorumlanabilir cinstedir. Ben yukarıda kendi yorumlarımı ve deneyimlerimi, şiirden çıkardıklarımı aktardım. Ama siz daha derin bir felsefe görebilirsiniz. Bu yüzden aşağıda sevdiğim şiirleri de sizlerin yorumunuza bırakıyorum.
Maden
Eğer ısı saçan
Altından bir dağ bile olsa
İçini açmadan
Işığını göremezsin.
(Genel)
Ne zaman
Pirinç tarlalarında
Sıcaktan bunalan çiftçileri
Düşünsem,
Hava çok sıcak da olsa,
“Sıcak” diyemem.
Soğuk Bir Gecede Düşünce
Gece soğuk,
Fırtınanın sesi ile
Uyandım
Köylülerin evlerini düşünüp
Endişelendim.
(Genel)
Sık sık
Kendine bak
Farkına varmadan kaybolabilir
Hatalar yapabilirsin.
Toz
Ortalığı toz kaplandığında
Altından güzel şeyler çıkmasa bile
Yine de güzeldir
Temizlenmek…
(Genel)
Düşündüğün bir şey
Gerçek olursa
İzin verme
Seni yoldan çıkarmasına
Ve sakın unutma
Alçakgönüllü ol.
Bir gün
Ruhumun
Tıpkı
Yeni doğan güneş gibi
Gençleşmesini dilerdim.
|
(Genel)
Düşündüğün bir şey
Gerçek olursa
İzin verme
Seni yoldan çıkarmasına
Ve sakın unutma
Alçakgönüllü ol.
Çamurla kaplı ağaç
Ne zaman
Çamurla kaplı
Bir ağaç görsem
Gözden saklı İnsanlar
Olduğu aklıma gelir.
Bir gün
Ruhumun
Tıpkı
Yeni doğan güneş gibi
Gençleşmesini dilerdim.
Su
Kaynaktan temiz ve berrak gelse de
Kirli bir dereye akınca
Suyun kirlenmesi
Ne kötü…
Çamurla kaplı ağaç
Ne zaman
Çamurla kaplı
Bir ağaç görsem
Gözden saklı İnsanlar
Olduğu aklıma gelir.
Akıl
Kocaman geniş dünyada
İnsan aklı
Bağlantılar kurarken
Kendi dar alanında
Tuzağa düşer.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder